De grootste ergernis onder fietsend Nederland is een lekke band. Het plakken van een band is voor vele een vervelend klusje. Lees hier hoe je het risico op een lekke band kan verkleinen.
Iedereen heeft het wel een keer gehad dat je onderweg of net wanneer je weg wil gaan een lekke fietsband hebt. Op een lekke band valt niet te rijden want dan kan de band alleen maar meer kapotmaken. Nu heeft niemand zin om steeds de band te moeten plakken, te verwisselen of met kapotte fiets en al naar de fietsenmaker te gaan, dus hoe kun je het zo goed mogelijk voorkomen dat je een lekke band krijgt? Hiervoor hebben wij de 5 beste tips.
1. Controleer of de band versleten is
Als je buitenband sterk is, beschermt het de binnenband beter tegen schade en daardoor krijg je minder snel een lekke band. Controleer daarom geregeld of je band nog niet versleten is. Dit is te herkennen aan het profiel van je banden. Dit zijn de groeven op je band en die zorgen voor grip, bescherming en de afvoer van water. Zie je deze niet meer zitten, dan is je band versleten en kun je deze beter vervangen. De banden slijten nu eenmaal als je fietst, zeker bij veelvuldig gebruik, dus controleer je banden vaak wanneer je veel kilometers maakt.
2. Controleer de bandenspanning
Een goed opgepompte fietsband heeft meerdere voordelen. Zo rijd je veel soepeler en met minder moeite, maar ook blijft je band langer heel. Het is daarom belangrijk dat je band goed opgepompt blijft en er dus voldoende spanning in zit.
Het is aangeraden om een bandenspanning te hebben van tussen de 3,5 en 4,5 bar. Niet iedereen heeft een drukmeter, dus kun je dit het beste controleren door in de band te knijpen. Deukt deze amper tot niet in, dan staat er voldoende spanning op de band. Pomp de band trouwens niet te hard op, want dan gaat ten koste van het comfort. Lees meer over bandenspanning en de juiste fietspomp in ons blog: beste fietspompen.
De Strex fietspomp is een stalen pomp met manometer, ergonomisch kunststof handvat en stevige voet. De pompslang van 65CM heeft een dubbele pompkop waarmee alle soorten ventielen (Dunlop, Presta en Schrader) kunnen worden opgepompt. De drukmeter is duidelijk leesbaar zodat je snel ziet wanneer de juiste is druk heeft bereikt. Het bereik van de fietspomp is tot maximaal 160 PSI of 11 Bar. Snel opgepompt Door de verbeterde en grotere cilinder is de Strex fietspomp sterker dan de standaard pomp. Hierdoor heb je maar circa 10 pompen nodig om je fietsband weer volledig opgepompt te krijgen. Dit bespaart jouw weer inspanning en tijd. Ergonomisch design De fietspomp is uitgerust met een ergonomisch handvat en stevige voet. De pomp trekt zichzelf uit tot op precies de juiste hoogte zodat jij gemakkelijk kan pompen. De luchtslang is 65 centimeter lang en hierdoor lang genoeg zodat jij zonder teveel moeite kan oppompen. Drukmeter De drukmeter zorgt ervoor dat jij elke band precies oppompt tot op het aantal PSI dat jij wilt met een maximum van 160 PSI/11 Bar. Ook tijdens het pompen blijft de nanometer makkelijk af te lezen. Sterke basis Door de combinatie van metaal en kunststof is de fietspomp duurzaam en gebruiksvriendelijk. Je verplaatst de pomp makkelijk door zijn lichte gewicht van slechts 900 gram, hebt geen last tijdens het pompen door zijn ergonomische design en de pomp kan tijdens het gebruik ook nog eens tegen een stootje. Multifunctioneel Te gebruiken voor alle soorten ventielen. Door de dubbele pompkop is deze pomp geschikt voor het oppompen van banden met een Dunlop, Presta en Schrader ventiel. Hiernaast zit er bij de fietspomp nog een verloopnippel die kan worden gebruikt voor het oppompen van ballen en andere opblaasbare artikelen. Specificaties * Kleur: Oranje * Materiaal: aluminium, kunststof * Ventielsoorten: Dunlop (Nederlands standaard ventiel), Frans (Presta), auto (Schrader) * Maximale druk: 12 bar * Drukmeter * Minimale hoogte: 62 cm * Maximale hoogte: 113 cm * Diameter: 35 mm * Lengte verbindingsslang: 100 cm * Gewicht: 900 gram * Inclusief verloopstukken om ballen en andere opblaasbare producten op te pompen Dunlop (HV) - Hollands ventiel, is vanouds het meest gebruikte ventiel. Deze bestaat uit een stalen buisje zonder druknippel Schrader (AV) - Autoventiel, wordt veelal gebruikt bij mountainbikes en heeft een druknippel aan de binnenzijde Presta (FV) - Frans ventiel, meestal gebruikt bij race en toerfietsen en heeft een vergrendelde
3. Controleer op vuil en andere troep
Doordat je fietsband groeven heeft kunnen er dingen tussen blijven zitten. Vuil, zand, modder en zelfs kleine steentjes kunnen dan blijven zitten en funest zijn voor je fietsband. Hoe langer bijvoorbeeld kleine (en scherpe) kiezeltjes blijven zitten, hoe meer schade ze aan je fietsband kunnen geven. Controleer daarom, vooral op herfstachtige dagen en wanneer je veel van het asfalt hebt gereden, of je banden nog schoon zijn en haal vuil dat voor schade kan zorgen direct weg.
4. Kies goede kwaliteit banden
Een band is een band zou je denken, maar toch moet je hierop letten. Van de buitenkant zie je misschien niets, maar in de praktijk kunnen goedkope fietsbanden een veel lagere kwaliteit leveren dan hun tweelingbroer van een duurder merk. Onthoud, goedkoop is duurkoop. Helemaal als je al meerdere keren je banden hebt moeten laten vervangen, terwijl je toen je fiets een duurder merk banden had nog jaren mee kon.
De Strex fietspomp is een stalen pomp met manometer, ergonomisch kunststof handvat en stevige voet. De pompslang van 65CM heeft een dubbele pompkop waarmee alle soorten ventielen (Dunlop, Presta en Schrader) kunnen worden opgepompt. De drukmeter is duidelijk leesbaar zodat je snel ziet wanneer de juiste is druk heeft bereikt. Het bereik van de fietspomp is tot maximaal 160 PSI of 11 Bar. Snel opgepompt Door de verbeterde en grotere cilinder is de Strex fietspomp sterker dan de standaard pomp. Hierdoor heb je maar circa 10 pompen nodig om je fietsband weer volledig opgepompt te krijgen. Dit bespaart jouw weer inspanning en tijd. Ergonomisch design De fietspomp is uitgerust met een ergonomisch handvat en stevige voet. De pomp trekt zichzelf uit tot op precies de juiste hoogte zodat jij gemakkelijk kan pompen. De luchtslang is 65 centimeter lang en hierdoor lang genoeg zodat jij zonder teveel moeite kan oppompen. Drukmeter De drukmeter zorgt ervoor dat jij elke band precies oppompt tot op het aantal PSI dat jij wilt met een maximum van 160 PSI/11 Bar. Ook tijdens het pompen blijft de nanometer makkelijk af te lezen. Sterke basis Door de combinatie van metaal en kunststof is de fietspomp duurzaam en gebruiksvriendelijk. Je verplaatst de pomp makkelijk door zijn lichte gewicht van slechts 900 gram, hebt geen last tijdens het pompen door zijn ergonomische design en de pomp kan tijdens het gebruik ook nog eens tegen een stootje. Multifunctioneel Te gebruiken voor alle soorten ventielen. Door de dubbele pompkop is deze pomp geschikt voor het oppompen van banden met een Dunlop, Presta en Schrader ventiel. Hiernaast zit er bij de fietspomp nog een verloopnippel die kan worden gebruikt voor het oppompen van ballen en andere opblaasbare artikelen. Specificaties * Kleur: Oranje * Materiaal: aluminium, kunststof * Ventielsoorten: Dunlop (Nederlands standaard ventiel), Frans (Presta), auto (Schrader) * Maximale druk: 12 bar * Drukmeter * Minimale hoogte: 62 cm * Maximale hoogte: 113 cm * Diameter: 35 mm * Lengte verbindingsslang: 100 cm * Gewicht: 900 gram * Inclusief verloopstukken om ballen en andere opblaasbare producten op te pompen Dunlop (HV) - Hollands ventiel, is vanouds het meest gebruikte ventiel. Deze bestaat uit een stalen buisje zonder druknippel Schrader (AV) - Autoventiel, wordt veelal gebruikt bij mountainbikes en heeft een druknippel aan de binnenzijde Presta (FV) - Frans ventiel, meestal gebruikt bij race en toerfietsen en heeft een vergrendelde
5. Ontwijk glas en oneffenheden in de weg
Glas lijkt ons wel logisch, dat is al scherp en pijnlijk wanneer je het in je vingers krijgt. Maar vergeet niet dat er meer schadelijke factoren zijn die een gat in je band kunnen maken. Zo gaan je banden sneller lek wanneer je veel stoep op, stoep af rijdt. Ook putjes en kuilen kunnen voor een verzwakte band zorgen. Fietspaden zijn altijd zo egaal mogelijk gemaakt en dit is om een reden. Probeer zoveel mogelijk te rijden op rechte stukken en kijk uit waar je in, over, van en op rijdt.